Rowerem po mieście: zielony środek transportu
O tym, że warto przesiąść się z czterech na dwa kółka, pisaliśmy na naszych łamach już wielokrotnie. Rower znakomicie sprawdza się nie tylko podczas rekreacji, ale i w roli codziennego środka transportu. Co warto wiedzieć o ruchu rowerowym w mieście?
Choć jazda na rowerze zawsze cieszyła się w naszym kraju dużą popularnością, w ostatnich latach obserwujemy wyraźny wzrost liczby jednośladów na miejskich ulicach. Przyczyn popularności tego – jakże słusznego! – trendu jest co najmniej kilka, wśród nich choćby pandemiczne obostrzenia ostatnich dwóch lat i związane z nimi ograniczenia sposobów spędzania wolnego czasu, nieobejmujące jednak rowerowych wycieczek. Dużą rolę odgrywa w tej kwestii także wzrost świadomości ekologicznej i udziału pojazdów mechanicznych w wytwarzaniu śladu węglowego, smogu itd. Jeśli dodamy do tego coraz bardziej zatłoczone miasta i jednoczesny wzrost inicjatyw służących przystosowaniu infrastruktury miejskiej oraz tras turystycznych do ruchu rowerowego, dla wielu osób sprawa staje się jasna: poruszanie się na dwóch kółkach okazuje się zwyczajnie łatwiejsze.
Infrastruktura rowerowa w miastach
Oczywiście, w kwestii przystosowania warunków na miejskich ulicach do ruchu rowerowego jest jeszcze wiele do zrobienia. Nie ulega jednak wątpliwości, że w ostatnich latach możemy zauważyć na tym polu duże zmiany na lepsze. Podstawą bezpiecznego poruszania się po mieście na dwóch kółkach jest obecność ścieżek rowerowych, a tych przybywa z roku na rok w wielu polskich miastach. Najlepiej pod tym względem wypada Wrocław – w 2021 r. stolica Dolnego Śląska posiadała drogi rowerowe o łącznej długości 360 km, co stanowiło 37% w stosunku do ogólnej długości miejskich dróg publicznych. Prym pod względem łącznej długości „netto” ścieżek rowerowych wiedzie Warszawa: blisko 675 km dróg tego typu stanowiło rok temu 27% w stosunku do długości dróg publicznych.
Zmiany widoczne są także na gruncie pozostałych elementów infrastruktury. Na parkingach, osiedlach mieszkaniowych, w centrach handlowych czy w sąsiedztwie instytucji użytku publicznego jak grzyby po deszczu wyrastają stojaki do pozostawienia roweru. Lifting przechodzą również chodniki – przy wielu z nich obniża się krawężniki. Obok schodów coraz częściej pojawiają się podjazdy. Ciekawą alternatywą dla poruszania się własnym jednośladem są ponadto systemy rowerów miejskich, umożliwiające każdemu wygodne wypożyczenie pojazdu i oddanie go w najbardziej dogodnym dla siebie miejscu.
Możemy spodziewać się, że z każdym kolejnym rokiem sytuacja będzie się poprawiać: lokalne władze mają coraz większą świadomość korzyści, jakie przynosi popularyzacja transportu rowerowego – np. rozładowanie korków, zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery i poprawa jakości powietrza, wzrost atrakcyjności miasta pod względem turystycznym i rekreacyjnym – dlatego sukcesywnie wprowadzają rozwiązania sprzyjające temu sposobowi przemieszczania się.
Rower w mieście – zalety i zasady bezpieczeństwa
Rower jako środek miejskiego transportu opłaca się także jego użytkownikowi. Przesiadając się z czterech na dwa kółka oszczędzasz fundusze przeznaczone na zakup paliwa (co w obecnej sytuacji gospodarczej staje się coraz bardziej istotne…), nie tracisz czasu na tkwienie w korkach, a codzienna porcja aktywności fizycznej czyni cuda dla zdrowia i samopoczucia. Jeśli rower nie towarzyszył Ci dotąd w codziennych zajęciach, serdecznie zachęcamy do spróbowania – pamiętaj jedynie o podstawowych zasadach bezpieczeństwa:
- dbaj o sprawność techniczną roweru, regularnie kontroluj stan ramy, opon, klocków i linek hamulcowych, a ewentualne usterki niezwłocznie naprawiaj
- poruszaj się po drogach rowerowych zawsze, gdy masz taką możliwość; zapoznaj się z przepisami dotyczącymi ruchu rowerowego na jezdniach i chodnikach i bezwzględnie ich przestrzegaj
- wyposaż rower w wymagane przepisami oświetlenie
- pamiętaj o sygnalizacji zamiaru wykonania manewrów na drodze
- zawsze jeździj w kasku rowerowym